دبیر کل جشنواره ملی سرزمین جوان من



جناب آقای دکتر سید محمد  طباطبایی

معاون محترم بهداشتی دانشگاه

 

 

 

 

پیام دبیر کل جشنواره

جمعیت از مباحث مهم اجتماعی و اقتصادی و عامل رشد اقتصادی، اقتدار دفاعی و سیاسی هر کشوری است. نتایج مرور مدل های مختلف مطالعات جهانی نشان می دهد نه تنها جمعیت به عنوان مهمترین عامل قدرت کشورهاست بلکه اثر آن بر قدرت کشورها بیشتر از توان اقتصادی و نظامی آنها است .افزایش میانگین سن جمعیت و کمی نسل جوان، پیشرفت هر جامعه را با رکود مواجه می سازد. حرکت سریع کشور ما به سمت سالمندی یکی از بزرگترین بحران هایی است که کشور عزیز ما ایران با آن مواجه است  و رهبر معظم انقلاب طی ده سال اخیر بارها این بحران و خطرات ناشی از آن را گوشزد فرمودند.

نرخ رشد جمعیت در جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۹ به زیر عدد ۱ (۰/۷۳) و نرخ باروری به کمتر از از ۱.۶ رسیده است، تعداد ولادت ها در سال های اخیر روندی نزولی داشته است. تک فرزندی در خانواده های ایرانی ۱۹ درصد می باشد. اهمیت خطر این سیر نزولی جمعیت با توجه به این نکته مشخص می‌شود که در کمتر از ۵ تا ۱۰ سال آینده توده جمعیت زنان مولد کشور یعنی زنان دهه ۶۰ به سرعت از سن مناسب فرزندآوری عبور خواهند کرد.

سیاست‌های کنترل جمعیت که طی سی سال اخیر در کشور جریان داشته است، به تدریج باعث تغییر فرهنگ عمومی و تمایل به فرزند کمتر شدند. اصلاح این روند نیازمند برنامه ریزی دقیق فرهنگی و اطلاع رسانی گسترده در زمینه بحران جمعیت است.

در حالیکه عموم مردم وزن مسائل اقتصادی را در کاهش جمعیت بالا میدانند اما کارشناسان نقش مسائل فرهنگی و باورها و نگرش های افراد را بسیار موثرتر می‌دانند نرخ پایین باروری در استانها و خانواده‌های با رفاه بیشتر و درآمد بالاتر ‌می تواند موید این مطلب باشد.

 رهبر معظم انقلاب در طی سال های اخیر در خصوص اهمیت کار فرهنگی در خصوص فرزندآوری بارها فعالان فرهنگی را خطاب قرار داده و از ایشان بابت ایجاد گفتمان فرزندآوری به عنوان یک گفتمان مطابق با فطرت انسانی مطالبه کردند.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در راستای وظایف قانونی خود در زمینه قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و همچنین پاسخ به مطالبات مقام معظم رهبری برنامه های متعددی برای فرهنگ سازی در فضای عمومی و نظام بهداشتی دارد، برگزاری جشنواره فرهنگی هنری "سرزمین جوان من" با اهداف ترویچ فرهنگ ازدواج و فرزندآوری، آگاه سازی و اقناع سازی جامعه از مزایای جوانی جمعیت، کاهش سقط جنین و سزارین و چالش های سالخوردگی جمعیت کشور می تواند گامی در راستای نیل به اهداف فوق باشد. امیدواریم با برگزاری جشنواره سرزمین جوان من گامی درآگاه سازی  جوانان و نخبگان کشور برداشته شود و ایرانی جوان، شاد و قدرتمند داشته باشیم.

Template settings